Παρασκευή, 2 Μαρτίου 2012

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ



 
ο Χρίστος Τσιγγιρίδης
μπροστά στο εκφωνητήριό του


ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΓΙΑ "ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ"

23 Σεπτέμβριος, 2002



Θεσσαλονίκη :"Χθες ετοποθετήθη εις το κέντρον της εκθέσεως το ραδιόφωνον, η λειτουργία του οποίου θα αρχίσει από σήμερον. Την 9ην νυκτερινήν ακριβώς το ραδιόφωνον θα αρχίση αποδίδον τας συλλαμβανομένας συναυλίας". Κάπως έτσι παρουσίαζε ο Τύπος της Θεσσαλονίκης την εγκατάσταση στην πρώτη ετήσια εμπορική έκθεση της Θεσσαλονίκης - το 1926 - του πρώτου ελληνικού ραδιοφώνου, μετά από τις επίμονες προσπάθειες του εμπνευστή του, Χρίστου Τσιγγιρίδη, που έθεσαν τις βάσεις για τη δημιουργία του κρατικού ραδιοφώνου.
Οι μνήμες εκείνες και τα γεγονότα της εποχής, όπως μεταδόθηκαν από την εγκατεστημένη στη ΔΕΘ κεραία και καταγράφηκαν από τις εφημερίδες της περιόδου, ζωντάνεψαν για λίγο σήμερα στην παρουσίαση του βιβλίου της Ολγας Πλέχοβα "Το πρώτο ελληνικό ραδιόφωνο και το πρώτο των Βαλκανίων" από τις εκδόσεις Μπαρμπουνάκη, η οποία πραγματοποιήθηκε σε κλίμα συγκίνησης από τους ομιλητές μέσα στο χώρο της ΔΕΘ, από όπου και ξεκίνησε για πρώτη φορά τη λειτουργία του.
Το βιβλίο αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη καταγραφή της ιστορίας του "Ράδιο Τσιγγιρίδη" με σπάνιες φωτογραφίες και αρχειακό υλικό, καθώς και ντοκουμέντο για το πρώτο ραδιόφωνο από τη γέννησή του μέχρι την τελική σιγή του, το 1947, οπότε το διαδέχεται αναγκαστικά το Εθνικό Ιδρυμα Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ). Στις σελίδες του παρουσιάζεται η προσπάθεια του εμπνευστή του, Τσιγγιρίδη, να προσπεράσει όλα τα εμπόδια της εποχής για να κάνει πραγματικότητα το όνειρό του.
Δικαιολογημένα, σύμφωνα με τον καθηγητή του ΑΠΘ, Γιώργο Αναστασιάδη, ο Τσιγγαρίδης μπορεί να χαρακτηριστεί πρωτοπόρος, ονειροπόλος, αλλά με υποδειγματική αφοσίωση στο εγχείρημά του. "
Η προσπάθειά του συνδέθηκε με την Θεσσαλονίκη, τη ΔΕΘ και τον Τύπο, αλλά κυρίως έμαθε στον κόσμο να είναι ακροατής" είπε.


Το εσωτερικό του στούντιο. Στο πιάνο η Λουίζα-Μαρία Βεσσέλ

Ο γενικός διευθυντής της ΕΤ3, Δημήτρης Κατσαντώνης, δήλωσε εντυπωσιασμένος από τις ιστορικές λεπτομέρειες του βιβλίου και ικανοποιημένος για την αποκατάσταση ορισμένων παρεξηγήσεων. Οπως τόνισε, μέσα από το βιβλίο μπορεί κανείς να κατανοήσει τη σημασία της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη, όταν το θέλει, μπορεί να κάνει σοβαρά πράγματα.
Ο εκδότης, Μπάμπης Μπαρμπουνάκης, δήλωσε ότι οι δημιουργοί της συγκεκριμένης προσπάθειας συνδέθηκαν με την ιστορική διαδρομή της πόλης, ενώ υπενθύμισε την πρωτοπορία της Θεσσαλονίκης και στον κινηματογράφο με το πρώτο ντοκυμαντέρ που κατέγραψαν στην πόλη οι αδελφοί Μανιάκη, καθώς και τη λειτουργία, σήμερα, του πρώτου ελληνικού Μουσείου Ραδιοφωνίας, στο χώρο της ΔΕΘ.

Η ίδια η συγγραφέας, Ολγα Πλέχοβα, αν και γεννημένη στη Ρωσία, ερεύνησε τη δημιουργία του πρώτου ραδιοφωνικού σταθμού στην Ελλάδα με αφορμή την πτυχιακή της εργασία για την ιστορία της ελληνικής ραδιοφωνίας. Η πρώτη της επαφή με το "Ράδιο Τσιγγιρίδης" ήταν σε μία αναφορά στο βιβλίο "Mass Media in Greece" (Ζαχαρόπουλος) και στη συνέχεια συγκινημένη από τον ηρωισμό και τις επίπονες προσπάθειες του ιδρυτή του, θέλησε να αποδείξει στους κακόπιστους την αλήθεια γύρω από το "μύθο", μέχρι πρόσφατα, του πρώτου ελληνικού ραδιοφώνου από τη Θεσσαλονίκη.
Σημαντική βοήθεια για το πόνημα αυτό προσέφερε το Μουσείο Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης, μία πρωτοβουλία της Μακεδονικής Φωνοθήκης Φωνομουσείου, όπου εκτίθεται ραδιοφωνικό υλικό.


ΠΗΓΗ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου